58 keer bekeken

Als een dief in de nacht...

• maandag 14 september 2020 @ 23:05
    reactie op (#2) rb1972

Thanks, ben er zelf ook heel gelukkig mee  Ze blijven me inspireren, daar op Zuid....

• maandag 14 september 2020 @ 22:52
    reactie op (#1) Serpentor

Schitterend script weer Marcel, Chapeau 

En die foto erbij, althans, van wat de bedoeling was haha. Leuke plotwending aan einde, jammer van de koekoeksklok. Dat wordt extra busritjes voor een nieuwe (al zal Nel wel moeten sparen).

En Japio houdt errug veel van zijn kegelbal 

• maandag 14 september 2020 @ 16:00

Mijn script is klaar, ik vind het tot nu toe mijn beste, geniet ervan 

Als een dief in de nacht...

Geschreven door Serpentor (Marcel Kersten)

Nel: 'Zeg Jaap, er is tegenover bij De Bruijn ingebroken. Is in deze wijk de vierde al in een week tijd!'

Jaap: 'Hoeven ze hier niet te proberen, ik ga ze gewoon achterna met de solex!'

Nel: 'Ook 's nachts, als je slaapt?'

Jaap: 'Ik word van elk geluid wakker, dat weet je toch?'

Nel: 'Jij? Als jij ligt te snurken kan de derde wereldoorlog uitbreken!'

Jaap: 'Je vraagt er om Nel, je solliciteert...! Maar om jou een plezier te doen, voor mijn hoeft het niet, ga ik maatregelen treffen in dit huis.'

Nel: 'Wat voor maatregelen?'

Jaap: 'Moet jij eens opletten!'

DE VOLGENDE DAG

Simon: 'Japiejooo....'

Jaap: 'Simon!'

Simon: 'Zeg Jaap, wat doen al die belletjes aan je voordeur? Het is nog lang geen Kerst hoor.'

Jaap: 'Wat zijn we weer leuk! Er is toch een inbraakgolf op Zuid? Voor mijn hoeft het niet, maar Nel is nogal bang dat wij het volgende slachtoffer worden.'

Simon moet grinniken.

Jaap: 'Wat nou?'

Simon: 'Dan zijne ze wel heel wanhopig, als ze hier alles meenemen!'

Jaap: 'Hij wel! Dit hier is toch minstens duizenden guldens waard!'

Simon: 'Nou........'

Jaap: 'Wat nou, nou?'

Simon: 'Duizenden?'

Jaap: 'Niet dan? Wat zou jij er dan voor geven?'

Simon denkt even goed na.

Simon: '25 gulden!'

Jaap: '25 gulden? Ben je helemaal besodemieterd? En deze prachtige koekoeksklok dan?'

Simon: 'Je hebt gelijk Jaap. 35 gulden!'

Jaap: 'Je weet wat dit betekent....'

Simon: 'Ja Jaap.'

Jaap: 'En laat je hier voorlopig niet meer zien!'

Simon: 'OK Jaap. Oh Jaap... je zou natuurlijk ook je bed voor je voordeur kunnen zetten, kan geen dief om je heen!'

Jaap: 'Drrrr uuiiiit!!!'

DE VOLGENDE DAG BIJ HET ONTBIJT

Nel: 'Laat je thee niet koud worden, Jaap.'

Jaap: 'Neehee.'

Nel: 'En eet je beschuit op, je moet zo naar je werk!'

Jaap: 'Jaahaa.'

Nel: 'Wat is er toch met je? Je bent zo nerveus?'

Jaap: 'Nihiks.'

Nel: 'Ja, maak dat de kat wijs. Je hebt vannacht geen oog dicht gedaan, bij het minste of geringste geluid sprong je rechtop.'

Jaap: 'Ik moet toch op mijn hoede zijn Nel, voor je het weet zijn wij de volgende slachtoffers.'

Nel: 'Oh, meneer neemt het eindelijk eens serieus.'

Jaap: 'Dat... deed ik altijd al hoor Nel. Je moet er toch niet aan denken dat ze er vandoor gaan met onze mooie spulletjes?'

Nel: 'Nou......'

Jaap: 'Begin jij nou ook al? En deze prachtige collectie kinderboeken dan? En m'n mooie trompet? Het Hertje van Van Meegeren?'

Nel: 'Ja hoor... Wat zit je nou weer te zenuwen?'

Jaap: 'Wat denk je Nel, zal ik vandaag een snipperdag nemen om de boel eens goed in de gaten te houden?'

Nel: 'Ben jij gek, je gaat gewoon naar je karwei. Ik houd wel een oogje in het zeil!'

Jaap: 'OK... dan ben ik nu, eh, weg, OK?'

Nel: 'Jahaaa.'

Een halve minuut later keert Jaap terug in het deurgat.

Jaap: 'Ben ik echt weg nu hè?'

Nel: 'Jahaaaaaaaaaaa.'

NEL IS DRUK BEZIG MET HET AVONDETEN, ALS ZUS BINNENKOMT

Zus: 'Hoi Nel. Kan ik van jou een paar kwartjes lenen, mijn beschuit is op.'

Nel: 'Tuurlijk meid, alsjeblieft.'

Zus: 'Is er iets?'

Nel: 'Ach, Jaap heeft me nu al vier keer gebeld vanuit de RET om te vragen of er al ingebroken is.'

Zus: 'Meen je dat nou?'

Nel: 'Heeft vannacht geen oog dichtgedaan. En ik met hem, want naast zo'n brok zenuwen is het moeilijk slapen, hoor.'

Zus: 'Dan leg je hem toch op de stretcher in de keuken?'

Nel: 'Meid... das nog niet eens zo'n slecht idee!'

Zus: 'Bij ons in Emmer-Compascuum kennen we sowieso geen slaapkamers.'

Nel: 'Hè? Hoe doen jullie dat dan?'

Zus: 'Gewoon, we slapen gezellig tussen de koeien.'

Nel: 'Mja.'

HET IS ETENSTIJD EN JAAP KOMT DE TRAP OPGEHOLD

Nel: 'Doe toch eens rustig, Jaap!'

Jaap: 'Niks gebeurd? Staat alles er nog?'

Nel: 'Ja Jaap, alles staat er nog. Inclusief je mooie trompet, je kinderboeken en het Hertje van Van Meegeren.'

Jaap: 'Pak van mijn hart.... Zeg Nel, zullen we vanavond de wacht houden? Dat jij de ene nacht slaapt, en ik de andere?'

Nel: 'Hè? Dacht het toch effe niet Jaap, ik moet 's ochtends vroeg op voor de wasserette, ik kan het me niet permitteren om niet te slapen. En jij ook niet. Je hebt toch van die belletjes opgehangen? Dat moet toch genoeg zijn?'

Jaap: 'Misschien wel hè?'

Nel: 'Ga straks gewoon slapen, je zal zien dat het allemaal meevalt.'

DE VOLGENDE DAG, HET IS ZONDAGMIDDAG

Simon: 'Japiejooo. Hai Nel.'

Nel: 'Dag Siem. Ook een kop koffie?'

Simon: 'Als ie maar niet te sterk is, anders krijg ik 't zuur. Zeg Jaap.... mag ik jouw moorkop?'

Jaap: 'Ja hoor Siem, je gaat je gang maar.'

Simon: 'Huh? Japiejooo die zijn moorkop afgeeft?'

Nel: 'Hij zit helemaal in de rats, Siem. Overal in Zuid is ingebroken, maar hier niet.'

Simon: 'Das toch juist goed?'

Nel: 'Nou.... het tergt Jaap enorm, want er staan immers hele mooie spulletjes in dit huis.'

Siem moet lachen.

Simon: 'Heeft ie nou een minderwaardigheidscomplex?'

Nel: 'Zoiets ja.'

Simon: 'Kan ik me voorstellen, want je treft niet veel mensen met een huisraad ter waarde van 35 gulden.'

Jaap: 'Dr uiiiiiiiiit!!!'

Simon holt naar de deur, maar Nel trekt hem de keuken in.

Nel: 'Luister eens Siem, we moeten Jaap een handje helpen. Is voor mij ook beter want ik slaap nauwelijks meer naast zo'n zenuwenpees.'

Simon: 'We kunnen natuurlijk doen alsof ze hier toch inbreken. Dan is hij in ieder geval zijn minderwaardigheidscomplex kwijt.'

Nel: 'Heel goed, Siem, gaan we doen. Ik haal straks voor het slapen gaan de belletjes voorzichtig van de deur, en dan zorg jij dat er zogenaamd wordt ingebroken.'

Simon: 'Komt voor de bakker hoor Nel!'

Die nacht komt een donker gekleed persoon het huis van de Kooimannetjes binnen. Jaap en Nel slapen. Hij neemt diverse spulletjes mee, en verdwijnt dan als een dief in de nacht.

DE VOLGENDE OCHTEND

Jaap: 'Nel! Nel!'

Nel: 'Wat is er?!'

Jaap: 'Zei ik het niet, er is ingebroken! Ik wist het toch!'

Nel: 'Meen je dat nou? Wat is er weg dan?'

Jaap: 'Ach kijk nou toch eens, mijn mooie trompet is weg! Het Hertje van Van Meegeren ook! Zelfs de koekoeksklok is weg! Hoe heeft dit nu kunnen gebeuren... ik ben nog zó alert geweest!'

Siem komt binnen.

Simon: 'Japiejoo, wat is er toch allemaal aan de hand, ik hoor je boven schreeuwen!'

Jaap: 'Er is ingebroken Siem, en ze hebben al mijn mooie spulletjes meegenomen!'

Simon wordt bleek.

Nel: 'Is er met jou?'

Simon: 'Ja.... eh.... nou.... kijk....'

Jaap: 'Wat heeft die nou weer?'

Simon: 'Ik, eh, vrees dat je die spulletjes nooit meer terug zal zien.'

Nel: 'Wat bedoel je? Jij zou ze toch zogenaamd stelen?'

Jaap: 'Zogenaamd stelen?!'

Simon: 'Ja, kijk.... ik zou vannacht wakker worden om alles in gang te zetten, maar de, eh... wekker ging niet af, dus ben ik vannacht ook niet wakker geworden....'

Nel: 'Dus.... ze hebben hier écht ingebroken?'

Simon: 'In één keer goed...'

Jaap: 'Gloeiende, gloeiende!'

Nel: 'Ja Jaap... we wilden jou van je minderwaardigheidscomplex afhelpen, daarom heb ik de belletjes van de voordeur gehaald en Siem zou hier zogenaamd komen inbreken. Je spulletjes zou je gewoon later weer terugkrijgen...'

Simon: 'Ik geloof dat ik mijn moeder hoor roepen, even naar boven hoor....'

En Siem rent als de wind de kamer uit.

Jaap gaat verslagen zitten.

Nel: 'Het spijt me, Jaap.'

Jaap: 'Ach.... het is ook mijn eigen schuld. Ik had me niet zo aan moeten stellen. En laten we wel wezen... het belangrijkste uit mijn leven hebben ze niet gestolen....'

Nel: 'Je bent een schat Jaap, dat je zo over me denkt.'

Jaap: '.... want mijn kegelbal hebben ze laten liggen!'